București, 3 noiembrie: Românii consumă de 3 ori mai mulți struguri toamna decât în restul anului, consumul de fasole atinge cel mai înalt nivel al anului, iar carnea de porc rămâne o constantă în meniu – acestea sunt câteva dintre tendințele identificate de Barometrul Gustului de sezon, lansat de Carrefour România și NielsenIQ.

Analiza face parte din Frigiderul cu Bun Gust, o inițiativă parte din programul internațional Act for Food al Carrefour, ce propune recomandări nutriționale oferite de experți, pentru a sprijini tranziția către un stil de viață sănătos, bazat pe produse de calitate și cât mai accesibile. Iar pentru a începe acest proces de schimbare, este important să înțelegem realitatea de astăzi: ce se află în frigiderul românilor în fiecare sezon și cum se conturează obiceiurile lor de consum.

”Analizăm constant tendințele de consum pentru a ne asigura că oferta noastră reflectă realitatea din piață și că putem încuraja o alimentație sănătoasă printr-un portofoliu puternic bazat pe produse locale, sănătoase și de origine curată. Suntem lideri ai gustului de sezon, curatoriat și livrat cu prospețime la raft cu ajutorul unei rețele extinse de peste 1500 producători locali pentru produsele proaspete și ultra-proaspete, marcă proprie și parte din programele originale Carrefour. Mai mult, indiferent că vorbim de mărci proprii sau naționale, românii găsesc pe rafturile Carrefour tot ce au nevoie pentru un frigider plin de nutriție și gust pentru întreaga familie. Și ne bucură că față de dinamica pieței, clientul Carrefour pune în coșul său de cumpărături mai des versiuni bio ale produselor aflate în topul general de preferințe”, a declarat Narcis Horhoianu, Chief Marketing Officer & E-commerce și membru al Comitetului Executiv Carrefour România.

„Toamna românească este mai mult decât un anotimp – este o întoarcere la gusturile care ne definesc și la alegeri care reflectă, din ce in ce mai mult, grija față de sănătate și echilibru. Oferind o perspectiva ‘The Full View’ asupra pietei din Romania, la NielsenIQ urmarim indeaproape aceste transformări, evidențiind modul în care românii își regăsesc identitatea în obiceiurile de consum sezoniere, construind astfel un stil de viata tot mai constient”, adaugă Iulia Pencea, Managing Director NielsenIQ România.

„Toamna este momentul ideal pentru a ne reîncărca energia și a reveni la obiceiuri simple, inspirate din natură. Legumele crucifere și cele rădăcinoase sunt bogate în vitamine și antioxidanți, susțin digestia și ajută organismul să se adapteze la schimbarea de sezon. Fructele consumate întregi, nu sub formă de sucuri, oferă fibre și energie constantă, iar leguminoasele contribuie la menținerea glicemiei și la sănătatea inimii. Prin regula 5-4-3-2-1, învățăm nu doar cum să ne organizăm mesele, ci și de unde să alegem produse sănătoase, ce alimente sunt potrivite de-a lungul anului și cum să construim un mix nutritiv echilibrat, bazat pe produse locale și de sezon”, transmite medicul și educatorul Dr. Mihail Pautov.

Sănătatea începe din farfurie, iar o alimentație echilibrată este cheia unui corp puternic. Totuși, pentru mulți, cea mai mare provocare rămâne găsirea unei metode simple și practice de a mânca sănătos zi de zi. În acest context, Carrefour, prin inițiativa Frigiderul cu Bun Gust, colaborează cu Dr. Mihail Pautov, chirurg și promotor al unui stil de viață sănătos, și împreună propun românilor metoda 5-4-3-2-1, un ghid rapid și ușor de urmat: 5 tipuri de legume, 4 tipuri de fructe, 3 surse de proteine, 2 tipuri de cereale integrale și 1 tip de grăsime sănătoasă.

5 legume esențiale în alimentația românilor toamna aceasta

Toamna, obiceiurile de consum se schimbă odată cu oferta la raft, astfel că românii se îndreaptă tot mai mult către produse specifice sezonului. Similar cu perioada verii, românii sunt în căutarea produselor proaspete locale. Conform datelor NielsenIQ, care analizează întreaga piață de consum, în topul preferințelor de toamnă se numără legume precum:

  1. pătrunjel, ale cărui unități de vânzare cresc cu aproximativ 50% în perioada toamnei;
  2. ridichi;
  3. vinete;
  4. țelină;
  5. fasole,care a înregistrat cea mai mare creștere a volumului vândut față de restul anului.

Tendințe similare se remarcă și în portofoliul Carrefour. Pătrunjelul este unul dintre produsele cu proveniență locală pe perioada întregului an, ceea ce înseamnă mai multă prospețime pentru clienți chiar de la producătorii români. În perioada toamnei, consumul de pătrunjel a rămas constant în 2024 comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, iar cele mai bune evoluții cantitative au fost înregistrate atât pentru rădăcina de pătrunjel, cât și legătura de pătrunjel.

În ceea ce privește ridichile, la nivelul Carrefour se remarcă o creștere în consumul de ridichi roșii, produse de Grădina Noastră din Malu Spart. Totodată, românii și-au îndreptat atenția către vinetele graffiti și vinetele românești, produse de cooperativele exclusive ale Carrefour, Grădina Noastră din Zărand și Vărăști. Tot în portofoliul Carrefour se remarcă un interes în creștere și pentru vinetele bio, care au înregistrat o creștere semnificativă față de anul precedent, provenind de la producătorii incluși în programele Creștem România Bio și Grădina Noastră BIO.

Pentru țelină, preferința consumatorilor pentru produsele românești rămâne clară: atât țelina cu frunze, cât și rădăcina au înregistrat cele mai mari creșteri în magazinele Carrefour. De asemenea, țelina apio începe să câștige teren pe piața din România, fiind livrată de cooperativa Grădina Noastră din Vărăști.

În categoria fasolei, conform datelor Carrefour, fasolea albă din gama Filiera Calității Carrefour s-a remarcat ca produs preferat, înregistrând o creștere de peste jumătate față de cantitatea vândută în toamna anului 2023.

Odată cu scăderea temperaturilor, românii revin la preparatele tradiționale de toamnă, iar murăturile devin nelipsite din meniul zilnic. Conform datelor NielsenIQ, unitățile de vânzare pentru murături se dublează în această perioadă, comparativ cu restul anului. O tendință similară se observă și în portofoliul Carrefour, unde murăturile asortate și salata asortată de murături au înregistrat creșteri semnificative în toamna 2024 față de 2023.

4 fructe care completează perfect meniul zilnic toamna

Pentru o dietă echilibrată, fructele rămân esențiale în alimentația zilnică, iar în sezonul de toamnă preferințele consumatorilor se reflectă clar în cifrele de vânzări. Datele la nivel de piață arată că românii se orientează atât către produse locale de sezon, cât și internaționale:

  1. banane, în creștere cu aproximativ 15% în cantitățile de vânzare toamna comparativ cu restul anului;
  2. mere;
  3. struguri, care sunt de 3 ori mai cumpărați în perioada toamnei față de restul anului;
  4. lămâi.

La nivelul vânzărilor din Carrefour, bananele au înregistrat o creștere de o treime față în toamna lui 2024 comparativ cu 2023. Această tendință este susținută în mare parte și datorită versatilității fructului și a faptului că reprezintă o gustare ideală, mai ales odată cu începutul școlii.

În ceea ce privește merele, portofoliul Carrefour include o gamă variată, pentru orice gust. Printre produsele cu cele mai bune evoluții în toamna anului 2024 comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, se numără soiului Granny Smith, urmat de Generos, Idared, Red Delicious și Fuji, toate provenind de la Cooperativa Grădina Noastră din Voinești. Cele mai mari creșteri de sezon s-au înregistrat la merele Florina, de la același producător local.

Cu toate acestea, strugurii rămân vedeta sezonului. Cea mai mare creștere din oferta Carrefour este înregistrată de strugurii bio negri roze. În același timp, strugurii Muscat Ada, Riesling Muscat de Hamburg au înregistrat o creștere semnificativă față de anul precedent. Acest lucru demonstrează un interes tot mai mare pentru soiurile aromate. Printre cele mai apreciate rămân și strugurii românești, soi Moldova, produși de Cooperativa Grădina Noastră din Huși.

Odată cu scăderea temperaturilor, românii se îndreaptă tot mai mult către produse care susțin imunitatea, iar lămâile, bogate în vitamina C, sunt nelipsite din frigiderul românilor. În portofoliul Carrefour, lămâile bio câștigă tot mai mult teren, astfel că au înregistrat o creștere de aproape o treime în cantitate în toamna 2024, comparativ cu aceeași perioadă din 2023.

3 surse esențiale de proteine pentru o alimentație echilibrată

Proteinele continuă să fie o alegere constantă în alimentația românilor, jucând un rol important în menținerea unui echilibru nutrițional necesar pentru un stil de viață sănătos. În ceea ce privește românilor, produsele lactate rămân în top pe durata întregului an, fiind consumate de 4 ori mai mult decât carnea, urmate apoi de pui, porc, ouă și pește. Cu toate acestea, toamna se înregistrează creșteri semnificative pentru carnea de porc și ouă, în timp ce celelalte categorii se mențin la niveluri relativ constante comparativ cu restul anului.

În cazul cărnii de porc, comparativ cu perioada verii, atenția se îndreaptă tot mai mult către pulpă, în detrimentul cefei de porc, fiind frecvent folosită în mâncăruri de sezon, precum tocănițele. Pentru carnea de pui, potrivit datelor Carrefour, clienții preferă puiul hrănit cu porumb, crescut cât mai natural.

În ceea ce privește consumul de pește, la nivelul pieței sunt preferate sortimente precum somonul și păstrăvul. Aceeași tendință este vizibilă și în portofoliul Carrefour, cu un interes crescut pentru pește afumat, marinat și icre.

Consumul de ouă înregistrează o ușoară creștere în această perioadă, susținută atât de preferințele consumatorilor, cât și de beneficiile nutriționale, precum proteine, calciu și vitamine. Odată cu intensificarea gătitului acasă în sezonul de toamnă, ouăle rămân un ingredient de bază în numeroase rețete. Din sortimentul disponibil în Carrefour, cele mai căutate sunt ouăle free-range, susținute de gama Filiera Calității Carrefour, care garantează calitate superioară și origine locală.

De asemenea, în categoria lactate, la nivelul pieței se observă o ușoară creștere pentru iaurturi comparativ cu restul anului. În oferta Carrefour, kefirul, iaurtul grecesc și laptele bio înregistrează evoluții pozitive comparativ cu anul precedent. Dintre acestea se remarcă iaurtul cu 3.5% grăsime Carrefour Classic.

2 porții de carbohidrați complecși care aduc energie și sațietate în fiecare zi

În meniul zilnic al românilor, carbohidrații complecși au un loc bine stabilit, fiind componente-cheie ale unei diete echilibrate. La nivelul pieței, preferatele rămân mixurile de cereale și cerealele din grâu. Din gama Carrefour, cerealele musli se bucură de o evoluție pozitivă, reflectând interesul consumatorilor pentru produse sănătoase și echilibrate din punct de vedere nutrițional. O evoluție semnificativă se observă în cadrul mărcilor proprii Carrefour pentru acest segment de produse, care înregistrează creșteri importante atât în volum, cât și în valoare. Aceasta se datorează prețurilor competitive și extinderii portofoliului de produse.

Grăsimi sănătoase consumate de români

Grăsimile sănătoase joacă un rol esențial în alimentație pe tot parcursul anului, însă în sezonul de toamnă devin cu atât mai importante. Pe măsură ce temperaturile scad, corpul are nevoie de un aport suplimentar de energie și de nutrienți care să susțină funcționarea optimă a sistemului imunitar.

În ceea ce privește această categorie de produse, avocado rămâne una dintre opțiunile preferate de români. La nivelul pieței, avocado se află pe locul 2 în categoria fructelor în ceea ce privește unitățile de vânzare achiziționate în perioada toamnei comparativ cu restul anului. În portofoliul Carrefour, se înregistrează creșteri pentru avocado tropical, avocado hass dar și avocado bio.

De asemenea, în perioada toamnei crește și consumul de ulei, folosit mai ales pentru preparatele de sezon. Uleiul de floarea-soarelui rămâne în continuare liderul preferințelor consumatorilor pe piață, urmat de uleiul de măsline extravirgin. În același timp, la nivel de piață, se remarcă o creștere puternică a interesului pentru alte tipuri de ulei, precum uleiul de arahide, uleiul de nuci sau de porumb.

În oferta Carrefour, categoria nucilor și semințelor este dominată de semințele de floarea-soarelui și arahide, urmate de semințele de dovleac și fistic. De asemenea, cele mai mari creșteri în cadrul categoriei au fost înregistrate la fructele uscate vrac, porumbul prăjit și mixurile de migdale și caju.

Despre Carrefour

Carrefour România le oferă clienților săi un univers de posibilități de a face cumpărături. Primul retailer omnichannel din România, Carrefour le oferă clienților experiențe de cumpărături cu ajutorul aplicației mobile și a caselor de marcat Self Service, în magazine, prin serviciile de online shopping cu livrare acasă, prin BRINGO, Glovo, Wolt și Bolt Food sau pe baza comenzii pe www.carrefour.ro.

Odată cu achiziția operațiunilor Romania Hypermarche SA, Carrefour ajunge la peste 450 de magazine, în 113 orașe din țară și ajunge în top trei jucători de pe piața de retail din România, fiind un angajator de top certificat (2023, 2024, 2025).

Compania susține comunitățile în care activează prin programe și inițiative naționale pe termen lung, cu impact pozitiv în societate: Deschidem Vinul Românesc, Creștem România BIO, Grădina Noastră și Poftim Brânză Românească. Platforma Act For Good transformă cumpărăturile într-o experiență personalizată cu impact social. Fiecare sesiune de shopping le poate aduce utilizatorilor puncte de loialitate, prin care pot face fapte bune, dar pot și beneficia de reduceri și oferte personalizate.

Unul dintre cei mai mari angajatori din România, cu o echipă de aproximativ 17.000 de oameni, companiile aparținând Grupului Carrefour în România fac parte din categoria celor ce contribuie semnificativ prin impozitele și taxele datorate către stat. Astfel, în 2024, Carrefour a plătit la bugetul de stat prin toate companiile prin care este prezent pe piața locală (Carrefour Romania S.A., România Hypermarche S.A., Supeco Investment SRL și Columbus Active SRL) impozite și taxe de aproape un 1 Miliard de lei, în creștere cu peste 20% față de 2023.

Carrefour România operează în România prin trei entități juridice principale: Carrefour România S.A., Supeco Investment SRL și, din noiembrie 2023, Romania Hypermarche S.A.

Despre NielsenIQ



NielsenIQ (NIQ) este un lider mondial in cercetarea de piata, care livreaza cea mai completa imagine a comportamentului de consum si dezvaluie noi cai de crestere pentru comercianti si producatori. Opereaza global in peste 90 de tari ce acopera aproximativ 85% din populatia lumii si un consum de peste 7200 de miliarde USD. Cu cele mai complete si clare informatii despre vanzarile din retail si despre comportamentul consumatorilor, livrate prin analize avansate pe platforme de ultima generatie, NIQ ofera “The Full View™”.

Pentru mai multe informatii, vizitati NIQ.com.


0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *