Copiii și treburile casnice

 

Implicarea copiilor în treburile casnice este probabil una dintre cele mai simple metode de a le dezvolta încrederea și independența, de a-i face mai organizați și mai responsabili și de a-i învăța deprinderi de bază.
Totuși, ca acest lucru să nu se transforme într-un interminabil război al nervilor, într-o corvoadă pentru copii și un prilej de nemulțumire pentru părinți, este bine să ținem seama de unele reguli, sugerate de părinți și educatori:

 

1. Începeți devreme. Copiii mici sunt foarte dornici să ajute la o mulțime de treburi: măturat, spălat vase, șters praful sau lustruit pantofi. Chiar dacă vi se pare că, de fapt, mai mult vă încurcă, este bine să îi încurajați să participe și să își încerce puterile. Pe termen lung, veți avea numai de câștigat, și voi, și copiii!
2. Alegeți doar sarcini potrivite vârstei și, foarte important, adaptate nivelului de dezvoltare al copilului. Nu toți copiii se dezvoltă în același ritm, așa că voi știți cel mai bine ce se pretează copilului vostru. Mai ales în cazul celor mici, nu impuneți nimic și lăsați-i pe ei să aleagă ce anume doresc să facă. Este important să le stârniți curiozitatea și să le încurajați participarea.
3. Arătați-le cum se face. Iar și iar. Nu vă așteptați să înțeleagă de prima (sau a doua) oară. Verbalizați fiecare gest pe care îl faceți și explicați-le pe înțelesul lor.
4. Nu fiți pretențioși. Este normal ca cei mici să nu facă totul corect. Important este că încearcă și că exersează. Îndrumați-i, arătați-le și aveți răbdare. În timp, le va fi din ce în ce mai ușor și se vor descurca din ce în ce mai bine.
5. Stabiliți o rutină și fiți consecvenți. De exemplu, în fiecare dimineață facem patul, în fiecare zi strângem jucăriile, în fiecare sâmbătă dăm cu aspiratorul. Pentru copiii care știu să citească, puteți face liste de treburi.
6. Nu faceți din treburile casnice o pedeapsă. Adulții nu spală vasele pentru că au făcut ceva greșit, ci pentru că e nevoie de curățenie. La fel, nici copiii nu ar trebui să asocieze ajutorul în gospodărie cu o pedeapsă.
7. Faceți din treburile casei o activitate pentru întreaga familie. Nu ”O ajutăm pe mami la curățenie”, pentru că nu ea este responsabilă cu asta, ci ”Facem casa curată”, pentru că toți locuim acolo. Mai mult, dacă își văd amândoi părinții contribuind, copiii vor învăța mult mai repede că participarea la treburile casnice nu este o opțiune.
8. Fiți modele pentru copii: dacă aveți o atitudine pozitivă vizavi de treburile casnice și nu le tratați ca pe o corvoadă ”Of, urăsc să spăl vasele! M-am săturat!” sau nu le neglijați, veți furniza exemple de urmat pentru cei mici. Chiar dacă efectele nu se vor vedea imediat, pe termen lung aceste comportamente se învață și se transmit.

Recompensarea treburilor casnice

Deși părerile sunt împărțite, noi credem că treburile casnice curente nu ar trebui recompensate. Dacă ați stabilit împreună că acele sarcini sunt responsabilitatea lor, atunci ele vor trebui realizate fără plată, la fel cum procedează adulții. Copiii ceva mai mărișori vor fi însă mai receptivi și vor învăța despre răsplata muncii dacă veți oferi recompense pentru treburi ”extra”, pe care în mod normal nu trebuie să le facă. Recompensa nu trebuie să fie neapărat în bani, ci poate consta în timp suplimentar de joacă sau alte lucruri pe care copilul le apreciază.

Idee: Puteți face un borcan cu treburi, din care copiii să-și aleagă să-și aleagă ce au de făcut. Tot ce trebuie să faceți este să scrieți diferite sarcini pe bilețele și să le puneți în borcan.

În orice caz, toate treburile casnice ar trebui răsplătite cu multe cuvinte de laudă și încurajări!

Iată și câteva idei de sarcini, împărțite pe vârste:

2-3 ani

La această vârstă, toate sarcinile vor fi executate sub supravegherea și cu ajutorul unui adult sau al unui copil mai mare.
– Strâns jucării. Pentru a face din această activitate o joacă, dar și pentru a consolida rutina, o puteți însoți de un cântecel, ca acesta;
– Șters praful. Un pămătuf colorat este tot ce aveți nevoie. Dar limitați aria de acțiune la suprafețe plane, fără obiecte care se pot dărâma;
– Pus rufe pe categorii: împerecheat șosete, sortat rufe albe / negre / colorate sau în funcție de proprietar (mama, tata, frați, propriile haine);
– Scos rufele spălate din mașină;
Strâns rufele uscate mici;
Împăturit prosoape mici;
Dus diferite obiecte la coșul de gunoi (de ex. șervețele folosite, cotoare de măr etc.)
Udat plantele, preferabil doar cele din curte sau balcon;
Dat de mâncare animalelor de casă, preferabil hrană uscată.

4-5 ani

– Toate sarcinile de mai sus, plus:
Aranjat masa (față de masă, farfurii, tacâmuri, șervețele, pahare);
Strâns masa, cu ajutor;
Scos vase din mașina de spălat (în afară de obiectele grele sau ascuțite sau tăioase);
Dus gunoiul (cu însoțitor și doar dacă sacul este de mici dimensiuni);
Pus obiecte în coșul de cumpărături, conform instrucțiunilor;
Pregătit mic dejun simplu (de ex. lapte cu cereale), cu ajutor;
Pus rufe la spălat, cu ajutor;
Pus vase la spălat, cu ajutor;
Întins rufe mici la uscat;
Curățat încălțămintea proprie, cu peria sau buretele cu silicon;
Schimbat apa animalului de companie;
Făcut patul.

 6-7 ani

– Toate sarcinile de mai sus, plus:
Dat cu aspiratorul;
Dat cu mopul (cu ajutor și sub supraveghere);
Pregătit sandvișuri simple;
Pregătit hainele și ghiozdanul pentru a doua zi (cu ajutor și sub supraveghere);
Împăturit haine și pus la locul lor;
Udat florile de interior;
Făcut cumpărături simple (însoțit);
Spălat jucării.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close