Siguranța copiilor în mediul online. De unde vine pericolul si ce trebuie neapărat să faci pentru a-i proteja

În societatea de astăzi, dar mai ales în cea de mâine, este utopic să credem că putem să îi ținem departe pe cei mici de mediul online și de tehnologiile digitale. Nu numai că tentația este imensă, dar și expunerea, chiar pozitivă, este foarte mare: stocăm poze pe computer, participăm la cursuri, citim cărți, căutăm informații, vorbim cu prietenii (sau chiar cu bunicii), facem cumpărături și multe altele. Asta pe lângă jocurile online sau filmele pe care le vedem pe Youtube.
În aceste condiții, este esențial să îi protejăm și să îi învățăm pe copii să se protejeze în mediul online. Dacă e să facem o comparație, este la fel cum i-am învăța regulile de circulație prin oraș: traficul este inevitabil și din ce în ce mai intens, dar soluția nu e să stăm în casă, ci să știm regulile de circulație și să avem grijă. 

De unde vine pericolul?

Specialiștii identifică trei amenințări principale în mediul online:
• Străini
• Cunoscuți și prieteni
• Ei înșiși

Străinii sunt persoanele pe care copiii nu le cunosc și care pot constitui o amenințare prin: furtul de identitate, fraudarea conturilor (în special a celor de jocuri online) dar și prin hărțuire și șantaj (chiar și sexual) și, nu arareori, racolarea în rețele de pedofilie. Aceste amenințări sunt vizate și urmărite activ de către poliție.

Mai grav este cazul în care chiar prietenii, adică persoanele pe care copiii le cunosc, pot constitui o amenințare prin: bullying, hărțuire (mai ales în cazul foștilor prieteni), hărțuire și șantaj sau pur și simplu prin comportamente neadecvate (înjurături, comportament violent, dependență de jocuri sau de rețelele de socializare etc.). În majoritatea cazurilor, poliția nu urmărește aceste comportamente și nici nu poate interveni, decât atunci când amenințările devin infracțiuni.

Cel mai frecvent însă, simpla prezență în online are efecte negative prin: accesarea sau/și distribuirea de conținut nepotrivit (violent, sexual sau ilegal), descărcarea de material piratat (și implicit încălcarea drepturilor de autor), dependență (de jocuri sau rețele sociale), deprinderea unor comportamente inadecvate (bullying, vorbit urât etc.)

Ce se poate face?

Comunicarea și ”conectarea” cu copilul este cea mai la îndemână, mai simplă și mai eficientă soluție pe care părinții o au la dispoziție. Cu cât dialogul se începe mai devreme, cu atât mai bine.

1. Învățați-i despre importanța siguranței, despre ce se poate întâmpla, despre parole și despre informațiile care nu trebuie în niciun caz împărtășite online (de ex. unde locuiesc sau unde merg la școală, număr de telefon, vârstă, dată de naștere, date despre părinți sau parole etc.)

2. Amintiți-le întotdeauna că oricine poate pretinde orice pe internet, fără să putem face nimic în această privință!

Citește și: Dependența copiilor de noile tehnologii – Irezistibil!

3. Explicați-le că nu este în regulă ca cineva (oricine) să le ceară informații despre ei și despre familie și că trebuie să vă anunțe imediat ce lucrul acesta se întâmplă.

4. Faceți-vă un obicei de a vă alătura copiilor atunci când sunt la computer sau la telefon, pentru a putea vedea ce urmăresc. Întrebați-i și rugați-i să vă explice despre ce este vorba.

5. Și, foarte important: nu îi criticați și nu îi certați dacă ceea ce urmăresc nu este pe placul vostru, pentru că prima reacție va fi aceea de a se ascunde. Arătați-le cu calm ce este greșit și de ce ar trebui să nu mai acceseze genul acela de conținut.

6. Explicați-le pe îndelete și pe înțelesul lor pericolele la care se expun, învățați-i să identifice eventualele pericole sau comportamente inadecvate.

7. Învățați-i cum să reacționeze când se confruntă cu comportamente inadecvate și încurajați-i să vă anunțe sau să vă povestească dacă observă că ceva nu este în regulă. Copiii trebuie să aibă încredere că nu vor fi certați dacă vin către voi cu o problemă, chiar dacă au parte din vină pentru ea!

Accesul online de pe un computer sau device protejat este un alt aspect important. 

8. Dacă se poate, dedicați un device doar pentru utilizarea copiilor, cu drepturi și conținut restricționat. Astfel, păstrați controlul asupra a ceea ce copilul vede, poate descărca sau încărca și, mai important, țineți datele personale în siguranță.

9. Dacă nu aveți posibilitatea unui computer dedicat, creați conturi dedicate de utilizator, cu restricții clare de acces. Dacă aveți mai mulți copii, creați câte un cont pentru fiecare.

10. Plasați calculatorul într-un loc vizibil, unde copiii pot fi urmăriți cu ușurință. E mult mai ușor să știi ce jocuri joacă copilul când e în sufragerie, lângă tine, decât atunci când este în camera lui, cu ușa închisă!

11. La fel ca și în cazul computerului, este bine să aveți dispozitive dedicate, cu restricții stabilite în ceea ce privește conținutul accesabil. Unele telefoane au mod dedicat pentru copii – este bine să îl utilizați pe acela.

12. Câteva reguli importante pentru dispozitivele mobile:
• toate telefoanele se pun la încărcat seara (NU în camera copilului);
• nu se pleacă de acasă decât cu telefonul încărcat complet;
• telefonul se păstrează obligatoriu încărcat toată ziua, până la întoarcerea acasă (nu există ”Mi-a murit telefonul.”;
• la telefoanele de la mama și tata se răspunde obligatoriu!

13. La fel, este bine să vă asigurați că telefoanele copiilor au opțiunea de localizare și monitorizare pornită.

Regulile de acces și comportament sunt esențiale pentru siguranța online

14. Stabiliți limite de timp și reguli clare pentru accesul online. Asigurați-vă că acestea sunt cunoscute de către copii și stabiliți consecințe pentru încălcarea lor. Implicați copiii și decideți: ce anume se poate accesa, cât timp (în funcție de vârstă, mai ales), când (seara, în weekend), în ce condiții (de ex. doar în sufragerie, după terminarea temelor, doar dacă are rezultate bune la școală etc.).

15. Copiii nu accesează mediul online doar acasă, ci și în alte părți: de exemplu, la bunici. Aceștia, la rândul lor trebuie să cunoască regulile impuse de voi și să le aplice.

16. Restricțiile reprezintă o metodă de protecție activă. Asigurați-vă că aveți activate: antivirus, firewall, control parental și, eventual, modul pentru copii. Restricțiile sunt foarte ușor de aplicat în cazul în care copiii sunt mici. Pe măsură ce cresc, aceștia au nevoie de mai mult conținut (inclusiv de învățare), prin urmare restricțiile sunt mai greu de implementat și devin și mai ușor de evitat. În plus, unele site-uri, de ex. YouTube sau Instagram sunt dificil de restricționat. Atunci devine din ce în ce mai importantă monitorizarea.

17. Monitorizarea este o formă de protecție pasivă. Introduceți monitorizarea ca o regulă de utilizare, încă de la început, astfel încât copiii nu se vor simți brusc ”controlați”. De asemenea, asigurați-vă că monitorizați cu adevărat traseul online al copiilor și că aceștia nu șterg, de exemplu, istoricul paginilor vizitate. Pe dispozitivele mobile sunt aplicații pe care le puteți instala.

Exemplul personal este, și el, esențial

18. Fiți un exemplu pentru copil. Vorbiți cu copiii în timp ce aruncați un ochi de Facebook? Pierdeți nopțile în fața calculatorului? Atunci nu vă mirați dacă vor face la fel. Comportamentul pe care îl aveți online va fi observat și copiat de către copil, ca orice alt comportament. Aveți grijă ce jocuri jucați, ce limbaj utilizați, cât timp petreceți online, ce tip de conținut descărcați (de ex., dacă veți descărca software piratat, copilul va înțelege că acest lucru este în regulă).

Mai multe detalii despre securitatea online, sfaturi și idei găsiți pe:

https://securingthehuman.sans.org/ 
https://staysafeonline.org/teach-online-safety/
https://staysafeonline.org/data-privacy-day/privacy-library/privacy-basics-for-parents-and-families
https://www.betterinternetforkids.eu/
https://www.commonsensemedia.org/social-media

Microsoft are o listă de site-uri pe care le consideră sigure pentru copii, pe care o puteți vedea aici. Mie îmi plac: National Geografic Kids și Scholastic.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close