Jucării pentru fete și jucării pentru băieți sau jucării pentru copii?

Mai multe studii (între care cele disponibile aici, aici și aici), arată că părerile părinților cu privire la abilitățile și aptitudinile copiii lor influențează în mare măsură percepția copiilor asupra propriilor persoane, iar ambele au legătură directă cu performanța copiilor.

Stereotipuri jucarii fete baieti copiiCu alte cuvinte, dacă părintele își consideră copilul bun la matematică, acesta va avea o imagine mai bună cu privire la abilitățile sale iar performanțele sale se vor îmbunătăți. Aceleași studii confirmă că opiniile părinților sunt chiar mai importante decât istoricul performanței copilului și că acest fenomen se manifestă cu precădere în domenii precum matematica, unde stereotipurile de gen sunt mai pronunțate decât performanțele efective ale copiilor.

Un rol important îl au profesorii, care dacă încurajează mai ales băieții dintr-o clasă, să zicem, cresc șansele ca aceștia să performeze la matematică și, în același timp, contribuie la scăderea performanței în rândul fetelor. Repetate constant, acestea vor influența întregul parcurs educațional și, mai departe cariera viitorilor tineri. Este un fapt recunoscut că ”Băieții merg la Poli și fetele la ASE”, iar numărul fetelor care studiază științele exacte este mai mic decât cel al băieților.

Stereotipurile de gen încep devreme și se perpetuează pe numeroase căi

Copiii preiau mesajele ”din mers”, de peste tot: din reviste, de la televizor, din pozele cutiilor de jucării, din comportamentul și comunicarea celor din jur. Internetul, de la filmulețele de pe YouTube până la Facebook, este o sursă importantă de informație și de modele de comportament. Versurile melodiilor preferate pot fi, de asemenea, o sursă pentru preluarea sau întărirea anumitor convingeri.

Noi am făcut o foarte mică analiză a modului de prezentare a jucăriilor disponibile pe cel mai mare site de retail din România și am descoperit, de exemplu, că 90% dintre păpuși, precum și căsuțele și accesoriile pentru acestea sunt încadrate în categoria ”pentru fete” iar 90% dintre mașinuțe și sunt încadrate la categoria ”pentru băieți”. De asemenea, în ciuda faptului că jucăriile de pluș sunt aproximativ egal împărțite între cele două categorii, generic, ele apar mai întâi în secțiunea ”pentru fete”.

Cum să combați stereotipurile de gen în educația copiilor

1. Evită să pui etichete și nu mai folosi argumente de tipul ”Fetițele nu fac asta”, ”Băieții nu se comportă așa”, ”Plângi ca o fetiță”, ”Arăți ca un băiețoi îmbrăcată așa”, ”Băieții sunt (mai) buni la mate”. Dincolo de faptul că astfel de afirmații dăunează încrederii în sine și pun sub semnul întrebării fragilul sistem de valori pe care copiii și-l formează, gândește-te mai întâi dacă e chiar adevărat ceea ce spui. De cele mai multe ori, de ajutăm de aceste fraze generice dar false, pentru a rezolva o problemă de moment (am pregătit deja hainele copilului și vrem să se îmbrace cu acelea, vrem să se oprească din plâns pentru că avem impresia că deranjează, pur și simplu nu se place cum arată un tricou, băieții din clasă au luat note mai mari la test). Dacă e ok pentru mami să se îmbrace cu tricouri bărbătești iar tati are cămașă roz, de ce am impune limite și condiții copiilor?

2. Asigură diversitate în jocuri și jucării. Fetițele din grupul nostru nu au preferat niciodată păpușile sau prințesele, ci mai degrabă mașinuțele și personajele de acțiune. Eroul preferat al fetiței mele a fost multă vreme ”Catboy” (din PJ Masks), urmat de ”Blaze” (din Monster Machines) și de ”Chase” (din Paw Patrol). Acum tot grupul este înnebunit după experimente științifice de tot felul. Doi prieteni băieți vin la noi și se joacă cu mare plăcere la bucătăria de jucărie. Toți ADORĂ să bucătărească de-adevăratelea.

Pune la dispoziția copilului diferite tipuri de jucării și jocuri, lasă-l să experimenteze și să se joace cum vrea. La noi, singura prințesă ”agreată” este mereu cea care salvează prințul (desigur, cu o mașinuță pe care o conduce singură).

3. Încurajează joaca în grupuri mixte (băieți și fete), munca în echipă și colaborarea. Astfel, copiii se vor simți mult mai confortabil în diferite contexte, își vor extinde paleta de activități și vor fi mult mai feriți de stereotipuri.

4. Fă cumpărături din ”raionul celălat”; de fapt, dărâmă barierele cu totul și numai face nici tu vreo diferență. Mergem la raionul de jucării – și trecem prin tot raionul – sau la raionul de haine – și ne uităm peste tot. Fetele pot purta albastru și se pot juca cu pistoale, iar echipamente mov cu roz au până și marile echipe de fotbal.

5. Oferă opțiuni pentru activități (sport, cultură) fără a le asocia cu un gen. Orice sport este benefic pentru sănătatea și dezvoltarea armonioasă a copilului și pentru deprinderea unor obiceiuri sănătoase pentru viitor. Activitățile creative sunt deopotrivă potrivite și pentru băieți, și pentru fete. Nu există niciun motiv pentru ca fetițele să nu participe la ateliere de robotică sau inginerie iar băieții se pot distra de minune la o sesiune de scris povești sau de vopsit ouă.Stereotipuri jucarii baieti fete copii

Citește și Copilul tău are competențe STEM? 50 de activități distractive pentru a le dezvolta

6. Evită să cataloghezi meseriile și ocupațiile adulților ca fiind ”de fete” și ”de băieți”. Manualele sunt pline de imagini cu femei în roluri de acompaniere sau îngrijire (mamă, profesor, doctor, funcționar la ghișeu), în timp ce bărbații sunt asociați unor ocupații care le pun în valoare abilitățile fizice și mentale sau îi poziționează în roluri de putere (manageri, conducători). Acest fapt transmite copiilor, mai ales fetelor, mesajul că băieții sunt cei mai potriviți ca lideri și le îndepărtează de la cariere ”de băieți”.

7. Promovează modele de ambele genuri. Prezintă copiilor exemple de persoane care au obținut rezultate remarcabile, atât bărbați, cât și femei. Cel mai frecvent, părinții prezintă băieților modele masculine iar fetelor modele feminine, crezând că așa aceștia se vor identifica și vor prelua mai repede exemplul. Cu toate acestea, este mult mai benefic să pui accentul pe reușita persoanei în cauză și nu pe genul acesteia, pentru că, până la urmă, asta dorești să transmiți.

Fetița mea de 4 ani îl admira pe Catboy și spunea mereu ”Eu sunt Catboy!”. Într-o zi am întrebat-o de ce vrea să fie Catboy. S-a umbrit la față și mi-a răspuns: ”Biiine, uite, o sa fie Owlette” (personalul feminin din echipă). I-am spus că nu trebuie să facă asta, eu doar o rugasem să îmi spună ce admiră la personajul ei preferat. Atunci s-a înseninat iar și mi-a răspuns că îi place pentru că e pisică, poate sări și alerga și e deștept! De fapt, calitățile acestea nu au nicio legătură cu faptul că personajul animat este băiat sau fată.

8. Lasă-i să se comporte așa cum simt: dată fetița ta vrea să bată cuie sau băiețelul să-ți probeze fusta gipsy sau să se machieze, dă-le voie să se manifeste. La vârste mici, e normal să experimenteze și, de cele mai multe ori, copiază ce văd în jur și nu fac asocieri de gen, ca adulții. Cel mai probabil chiar noi introducem stereotipurile de gen, atunci când le atragem atenția!

9. Nu întări stereotipurile prin propriul comportament, mai ales acasă. Cea mai importantă sursă de învățare pentru copiii de vârstă mică rămâne mediul familial. Analizează modul în care se împart sarcinile în gospodărie, cum se iau deciziile, cum se discută vizavi de alții – de ex. Serena Williams primește comentarii peiorative pentru felul în care arată, în ciuda performanțelor sale incredibile! Fii atentă la modul în care sunt tolerate, încurajate sau descurajate anumite comportamente: de ex. ”Așa sunt băieții, se mai bat!” sau ”Așa sunt fetițele, delicate, nu se murdăresc/țipă/se bat!”.

Nu în ultimul rând, corectează propriile tale mesaje greșite pe care (poate că) le transmiți copiilor, învață-i să nu generalizeze și arată-le că există mereu alternative și exemple contrare stereotipurilor.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close