Puţină logică. Dilema luntrașului

  • Dificultate: **
  • Cost: *Activity.Box dilema luntrasului
  • Pregătire: *
  • Vârstă: 5+

Una dintre competenţele STEM de bază este, desigur, LOGICA, abilitatea de a folosi raţiunea în rezolvarea problemelor. Logica este folosită mai ales în matematică, informatică, filozofie şi este esenţială în luarea deciziilor în viaţa de zi cu zi. Prin urmare, exersarea gândirii logice este fundamentală pentru viitorul adult. Nouă ne place să ne testăm abilităţile mai ales prin teste distractive.

Activitatea aceasta constă în rezolvarea bine-cunoscutei probleme de logică cu lupul, capra și varza care trebuie să treacă o apă. Introdusă ca o poveste și pusă ”în scenă” cu ajutorul jucăriilor, poate fi realizată chiar și împreună cu copiii mai mici, cu ajutorul adulților, fiind mai degrabă un prilej de a învăța despre animale domestice și sălbatice, cu ce se hrănesc acestea, regulile din natură și lanțuri trofice. Pentru copiii mai mari este o provocare de logică și, în cazul lor, nu mai avem nevoie de scenariu și de personaje, ci de o hârtie și un pix.

Iată despre ce este vorba:

Materiale necesare:
  • Cuburi Lego și figurine / jucării/ imagini decupate: om, lup, capra, varză (opțional, necesar doar pentru copiii mici). Noi am improvizat cu jucării, în loc de lup am avut un caine, în loc de capră am avut o oaie iar varza am făcut-o dintr-o jucărie a pisicii.
  • Pix şi hârtie (pentru varianta fără jucării) 
 Subiecte de discutat în timpul activității:
  • Cu ce se hrănește capra? Ce mănâncă lupul?
  • Ce gust are varza?
  • De ce nu putem lăsa împreună capra și varza? Dar capra și lupul? Ce credeți că se întâmplă?
  • Cum putem trece apa?
  • Câte drumuri credeți că trebuie să facem?

Desfășurare

  • Începeți discuția pornind de la cum se poate traversa apa: construim un pod, trecem cu barca, înotăm. Lăsați copiii să aleagă varianta pe care o consideră optimă și rugați-i să prezinte argumente. Noi am construit un pod, din piese Lego.
  • Prezentați personajele și dilema: un om are un lup, o capră și o varză, cu care trebuie să meargă în orașul vecin. Pe drum, el întâlnește un râu, pe care trebuie să îl treacă. Problema lui este că podul /barca nu poate ține decât o greutate limitată, astfel încât el nu poate trece cu toate deodată, ci doar pe rând, câte unul. Dar:
  • Lupul poate să mănânce capra, deci nu poate să lase animalele împreună nesupravegheate;
  • Caprei îi place să mănânce varză, deci nu poate să lase capra singură cu varza.
  • Provocare suplimentară: numărul de traversări trebuie să fie minim.
Rezolvare:
  • Omul traversează mai întâi cu capra (rămân lupul și varza)
  • Se întoarce singur înapoi (capra rămâne singură pe malul celălalt)
  • Ia varza și traversează din nou (lupul rămâne singur)
  • Lasă varza și se întoarce, luând și capra cu el (varza rămâne singură)
  • Lasă capra, ia lupul și trece cu el peste râu (capra rămâne singură)
  • Omul se întoarce singur înapoi (lupul rămâne cu varza, capra e pe malul celălalt)
  • Ia capra și traversează râul încă o dată.

În cazul nostru, momentul introducerii a fost adevărata ”provocare”, pentru că a trebuit să explicăm:

Ce caută lupul în oraș? – așa am învățat să facem presupuneri și ne imaginăm scenarii care nu sunt neapărat adevărate. Răspuns: lupul trăiește în pădure și e curios cum arată un oraș pentru că nu a văzut niciodată unul. L-a rugat pe om, care e pădurar, să i-l arate și acesta a fost de accord.

  • Ce e acela un pădurar: un om care are grijă de pădure;
  • De ce are grijă de pădure: pentru ca toți copacii și toate animalele să fie în siguranță
  • De ce lupul nu mănâncă omul – pentru că omul a fost drăguț și a acceptat să îl ducă în oraș J
  • Și după aceea se întorc în pădure? Da, se întorc.
  • De ce a luat și capra? Să o vândă. Ăsta era motivul pentru care omul merge, de fapt, în oraș.
  • Ce-or să zică oamenii din oraș când văd lupul? Nu știm, dar lupul a promis că stă cuminte.
  • De ce cară omul varza? Să facă o mâncare cu ea, când ajunge în oraș.
  • De ce podul nu poate ține decât o greutate mică?
  • De ce nu putem repara / mări podul.

După ce am dezbătut întrebările astea, plus încă vreo zece ”De ce?” am trecut, în sfârșit, la traversarea podului. În final, s-a dovedit de mare succes, pentru că am repetat-o de mai multe ori, chiar dacă nu ne-am concentrat neapărat pe problema de logică, ci mai degrabă pe traversatul podului în combinații care mai de care mai nostime.

Îndemnul ”Hai din nou!” e neprețuit!

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close